Skip to main content

SUSAH SANGATKAH HENDAK FAHAM ISU EQUANIMITY DAN JHO LOW



1.1MDB sedang disiasat di sekurang-kurangnya 6 negara, termasuk Amerika Syarrikat, Switzerland dan Singapura.

2. Sebanyak AS$4.5 bilion (RM17.6 bilion) diseleweng daripada 1MDB oleh pegawai berpangkat tinggi dana itu dan sekutu mereka, menurut saman sivil difailkan DoJ pada 2016 dan 2017.

3. Antara aset yang dikehendaki ialah kapal mewah bernilai AS$250 juta yang dibeli Jho Low, yang dinamakan sebagai watak utama dalam tindakan undang-undang AS itu.

4. DOJ berkata Jho Low menggunakan hasil kutipan daripada 1MDB untuk membeli “Equanimity”, sebuah kapal mewah sepanjang 91m yang didaftarkan di Kepulauan Cayman.

5. MO1 di kaitkan kerana beliau adalah Penasihat IMDB dan Jho Low adalah perunding perniagaan.

6. Kerana penyelewengan dana IMDB itu telah dibuat aduan diberapa negara oleh rakyat Malaysia.. Negara yang  berkenan mengambil tindakan yang wajar. Dan telah mendakwa subjek yang terkait dan ada yang sudah terpenjara. Dan kerana Jho Low tidak membantu dalam penyiasatan.. Siasatan bertukar dibawah Undang-undang Pengubahan Wang Haram.

7. Penahanan  asset yang dikehendaki oleh DOJ ialah satu permulaan. Bagi menangkap Jho Low. Dan pihak FBI telah melakukan yang terbaik untuk mengatasi supaya tidak kalah dalam perbicaraan.

8. Amerika Syarikat yang tersohur dengan teknoloji dan perisikan tidak sebodoh itu yang kita fikirkan. Mereka ada 'storyboard' dalam operasinya. Mereka sudah tahu di mana Jho Low berada hanya menunggu masa yang tepat untuk menangkapnya.

9. Tak bolehkah kita bersabar dengan operasi berskala besar ini.

10. Begitu juga kes Jho Low.. yang mencuri dan mengubah wang itu keberapa akaun lain nama penyangaknya ialah  Jho Low. Maka tumpuan siasatan kepada Jho Low.. Soal Najib Razak dan IMDB itu soal relevan atau tidak di seret sama dalam kes ini tidak timbul dan berbangkit dalam siasatan.

11. Mengikut sumber tidak sah.. Mantan IGP Khalid Abu Bakar sebelum operasi ini khabarnya ke Amerika Syarikat sebelum operasi penahanan  Equanimity di Indonesia. Saya pun pernah terserempak di Bangkok pada tahun lalu, dimana ada seorang yang terlibat dalan isu wang IMDB dipenjarakan dan telah dibebaskan. Mungkin ada kerjanya dan bukan suka-suka berada di dua negara itu.
SHARE

Comments

Popular posts from this blog

MARI PERTAHANKAN JHO LOW!!!

Kapal layar mewah yang ditahan pihak berkuasa Indonesia itu berkaitan dengan Jho Low. Yang terbaru ini, iaitu berita diakhbar Wall Street Journal, lapurkan bahawa yang cuba hentikan tindakan dari DOJ Amerika itu juga adalah Jho Low. Tapi setiap kali nama Jho Low ini disebut, berderet 'broiler chicken' cuba melindungi beliau. Yang cuba pertahankan Jho Low ini pula rasanya tak pernah jumpa Jho Low itu. Mereka pun rasanya bukan ikhlas sangat nak pertahankan Jho Low itu. Mereka nak pertahankan periok nasi sebenarnya. Itulah sebabnya langkah mempertahankan Jho Low itu semakin hari semakin lucu jadinya. Dah macam budak-budak berkelahi pun ada. Tapi lucu macamana pun, yang malu negara kita Malaysia ini lah. Kita mahsyur serata dunia oleh sebab Jho Low ini. Sampaikan akhbar Chiang Rai Times kat kawasan bukit-bukau sempadan Thailand dengan Laos sana pun siarkan berita kapal Jho Low itu.

PENING LAGI MEMENINGKAN KEPALA!!!

Pening...dan memeningkan jika kita terus memikirkannya... Pening dengan beberapa peristiwa yang berlaku dalam sehari dua ini tentu saja membuatkan ada yang tidak tenang memikirkan apa sudah jadi dengan negara kita ini. Pertama, wang berjumlah RM400 juta daripada dana berkaitan 1MDB yang kini dibeku oleh pihak berkuasa Switzerland tidak mahu dituntut oleh Malaysia. Oleh kerana ia tidak dituntut, Switzerland berhasat untuk menuntutnya dengan menggunakan peruntukan undang-undang sedia ada yang membenarkan mereka berbuat demikian. Pening kepala kita, adakah Malaysia sudah cukup kaya sehingga tidak mahu menuntut wang sebanyak itu? Kedua, berikutan rampasan kapal mewah Equanimity di perairan Bali oleh FBI Amerika dengan kerjasama polis Indonesia, pelbagai reaksi yang membuatkan kita juga jadi pening kepala. Ada yang kata kapal tersebut bukan milik Malaysia, manakala lebih ajaib komennya - tiada bukti Equanimity itu milik Jho Low. Meskipun pejabat Jho Low lebih dulu memberi reaksi dengan me